torsdag 17. januar 2013

Er mørketiden blå?


Nok engang noen blå tanker, og denne gang går tankene til at det er et par dryge tiår siden jeg hadde min første fotoutstilling. Når jeg tenker tilbake på dengang så fikk jeg alltid spørsmål om hva jeg hadde gjort med bildene siden de var blå. Hadde jeg brukt noe slags blått filter? Når jeg så fortalte at det var selve lyset som var blått så ble folk meget skeptiske. Prøvde jeg å lure dem? Faktum var at ytterst få var seg bevisst at lyset hadde et blåskjær i mørketiden og når det skumrer. Og dette gjaldt til og med folk som hadde bodd under polarhimmelen hele sitt liv.

Dette har endret seg, uvisst av hvilken grunn. Jeg har likevel en mistanke om at gjennom fotografier så har folk blitt mer bevisst lyset og dets variasjoner. Nå er det noen som til og med vil kalle mørketiden for "blåfargetiden". Vel vel, dem om det. En spade er en spade uansett hva du kaller den, og jeg tror ikke de som synker ned i depresjoner i mørketiden får det lettere av den grunn. Kanskje tvert om. En blå tid for de blå tanker, kan det bli mer deprimerende? Og for turister høres nok polarnatt mer fasinerende ut enn bare det at det bare er vanlig et vanlig skumringslys som varer litt lenge.

For egen del så har jeg aldri funnet mørketiden deprimerende. Tvert om. Det er en spennende tid med muligheter og utfordringer som alle andre årstider. Mulighetene ser kanskje litt mørkere ut, det er så men engang kommer lyset tilbake. Og nå er det faktisk ganske snart.





2 kommentarer:

  1. spennende bilder fra nord, magisk lys, blått, mye stemning, likte spesielt godt de to siste, må komme meg nordpå snart, fantastisk blogg

    SvarSlett
  2. Takk for dine hyggelige kommentarer. Bare ta kontakt om du vil bli med workshop f.eks. :)

    SvarSlett