onsdag 7. november 2012

Dyrene i Afrika

Torbjørn Egner skrev i sin tid en barnesang om dyrene i Afrika, og alt de har å gjøre. Der får vi vite at dyrene er opptatt døgnet rundt med alle mulige slags gjøremål. Visa lærte jeg i barndommen, og helt siden dengang har jeg selvfølgelig trodd at min barnelærdom var riktig.

Men har de nå så mye å gjøre, dyrene der nede i Afrika? Ikke det jeg kunne se. De sov, spiste og sprang litt rundt på slettene. Et ganske behagelig, avslappet og bekymringsløst liv spør du meg. Når de i tillegg har det varmt og godt blir livet deres nesten musunnelsesverdig.
Om vi da ser bort fra muligheten av plutselig å bli et velsmakende måltid for en som er større og sterkere.


Gnu og Oryx vandrer rundt på slettene

Elefantene eter.
(Litt tørr kost riktignok, nesten som chips.)

Hyenene sover

Løvene tar livet med ro

Sebraer og antiloper drikker.
 
Og sånn går nu dagan...

3 kommentarer:

  1. Veldig flotte bilder,likte nr 2 best. Hvor har du vært i Afrika? Er det å anbefale? Mvh Robin

    SvarSlett
  2. Takk!
    Afrika er å anbefale. Mange spennende reisemål. Disse bildene er fra Namibia. Var der i oktober.

    SvarSlett
  3. Flotte bilder av til dels litt "skumle" dyr! :)

    SvarSlett