torsdag 7. mars 2013

Det motsatte kjønn

De fleste naturfotografer er menn. Menn som fotograferer hanner. Ja, du leste riktig. Er det en sammenheng mellom kjønn og preferanse her? Altså noen som ikke har kommet ut av skapet, men lever ut sin legning i naturen. Er det grunn til å rope varsko, eller blåser jeg bare opp til storm i et whiskyglass? Kan det være så enkelt at hanner er vakrest?

Jeg mener nå at hunner er minst like vakre, enten vi snakker om med eller uten fjær. Og jeg fotograferer gjerne både hunner og hanner. Men ofte gjør hunnene litt mindre av seg i fugleverdenen. De krever at man tar en ekstra titt for å oppdage skjønnheten.


Faktum er at de fleste fotografer konsentrerer seg om hannene. Hannene er de som pynter seg opp i fargerike fjær for damene, kjekker seg, sjarmerer, danser og slåss for å gi hunnene inntrykk av hvor bra de er. Se på meg! Jeg er sterk, sjarmerende, kjekk og pålitelig. Velg meg! Og når de har fått det de vil - så får hunnene ta seg av følgene. Og hannene? De henger sammen i en flokk, brisker seg for hverandre og posisjonerer seg til neste omgang. Altså ganske likt adferden til de aller fleste av oss.

 
 
 

 
 
 
Og straks er det faktisk 8. mars.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar