søndag 27. februar 2011

Ull - og is i fjøra


Været har vært frisk i det siste, men hva gjøre vel det. Det bare åpner seg nye muligheter. Her tidlig en morgen hadde jeg bestemt meg for å dra ut og fotografere. Været var en såkalt dobbel 16, det vil si 16 sekundmeter vind og -16 grader. Kaldt nok om man bare skal ut en liten tur, men ligge nesten urørlig på is og sne i fjæra i et par-tre timer kan bli en utfordring. Løsningen er ull i flere lag. Fire lag faktisk, og så skuterdressen oppå det. Så er det ut, og været er ikke noe problem - bortsett fra at man etterhvert blir våt av all sjøsprøyten.


Tassen på bildet over har fjærdrakten full av isklumper, men synes uanfektet av det.
Jeg kan dra hjem igjen om jeg blir våt og kald. Det er andre som holder ut hele vinteren igjennom. Fjæreplytten synes jeg er fasinerende. Uansett vind, mørke og kulde er den lille fjærballen å finne i vannkanten. Tøffe forhold til tross så trives den tilsynelatende bra.

Når sjøsprøyten kommer er det bare å lukke øynene og la det stå til.



Av og til er de som Bambi på glattisen. Her er en som forserer frossen mark på jakt etter føde.




5 kommentarer:

  1. Flotte bilder av fjæreplytten. Har aldri sett den med is i fjærdrakten da! Enig i at de er fasinerende fugler som liksom står å hytter mot været akkurat i flomålet.

    SvarSlett
  2. Sjøkantens svar på fossekallen dette. Det er imponerende at så mange dyr og fugler overlever vinteren her i landet, og vi mennesker fryser selv med all verdens moderne superplagg. Vi er ikke så overlegne som vi liker å tro...

    Bilde nr 3 synes jeg forteller mye om både vær og fugl.

    SvarSlett
  3. Fjæreplytten burde vært kystens "nasjonalfugl"! Bilde tre er knakende bra og underbygger min påstand glimrende!

    SvarSlett
  4. Dette var knallbra Bjarne!

    Velkommen med i klubben forresten.

    Mvh, Roy

    SvarSlett
  5. Takk! Tanken om nasjonalfugl var ikke så dum. :)

    SvarSlett