fredag 23. september 2011

Plutselig høst

Mye kan være usikkert i livet, men ett er jeg iallefall sikker på: Det er at høsten er kommet. Om ikke for å bli, så iallefall for å vare en stund. I år kom den snikende så helt ubemerket på meg. Sommern har jeg opplevd, og nå altså høsten. Men jeg kan ikke minnes overgangen fra sommer til høst. At det ble høst. En årsak kan være gryende senilitet, alderen på undertegnede tatt i betraktning. Jeg nærmer meg jo også høsten. Kanskje det er den overgangen jeg ikke vil merke :)
En annen mulig årsak er at været har vært litt lurig i år. Mildt, ja nesten varmt langt inn i september. Ingen tenker på høsten i sånt vær. Vi vil gjerne tro at det ennå er sommer. Også noen planter har latt seg lure. De har stått der, kjent varmen og koset seg i sola uten tanke på at det er på tide å sette frø. Dermed har en plutselig nattefrost gjort slutt på alle dens drømmer.



Men frosten er jo litt fin også da.


Høst betyr mørke kvelder og lange lukkertider:


Men høstnatta kan nå ha sine lyspunkter den og:

2 kommentarer:

  1. Det nederste bildet får meg til å tenke på en siste kaffe utenfor et telt før leggetid. For meg er dette øyeblikket høsten i Finnmark i sin mest konsentrerte form, og jeg unner alle å oppleve det.

    SvarSlett
  2. Jeg har vært på familiebesøk i Finnmark noen ganger, og bildene dine får meg til å lengte etter å dra nordover igjen. Bilde nr 2 i dette innlegget får meg til å glede meg til de første frostnettene her sørpå. Jeg håper å få sett utstillingen din før den tas ned til helgen, jeg var nemlig ikke klar over den før nå.

    SvarSlett