mandag 16. august 2010

Varangerfestivalen. siste dag

Noen glimt fra lørdagens konserter:

Steinar Raknes Kvartett. Vakkert og melodiøst.

Bird with strings. Charlie "Bird" Parkers arrangement for strykere. Vakre jazzmelodier i en litt uvanlig innpakning skapte balsam for øret. Men, flere burde kjent sin besøkelsestid og dermed fått en god konsertopplevelse.


Bjørn Berge. Mann og gitar. Blues slik blues skal fremføres. Har hørt Bjørn Berge før, men ble likevel positivt ovverrasket.


Daniel Herskedal. Dette var for de spesiellt intereserte. Spesiell musikk med langt mellom melodilinjene for å si det sånn. Men, det var faktisk fasinerende.


Demi Evans & Loose Ends. Dame med "trøkk" backet opp av lokale blueshelter. Festivalavslutning med høy partyfaktor.

Til sist vil jeg komme med en oppfordring til publikum - og folk i Vadsø generellt. Våg å utfordre deg selv ved å gå på en konsert du ikke aner hva er. Noen av de beste konsertene denne festivalen var samtidig de med minst besøk. Joda, jeg forstår at dere vil høre Kari Bremnes. Det ville jeg også, men det finnes så mye annet. Jeg tror ikke min smak er så spesiell at ikke flere ville ha likt det samme som jeg fikk høre. Fantastiske opplevelser kan ligge i det ukjente. Skulle det være så galt at du likevel ikke liker det du hører. Ikke trekk ned rullegardina og gå etter en låt eller to. Ta utfordringen - gi deg selv og musikken en sjanse. Kanskje er det noe der likevel. Etterpå kan du si til deg selv: "I dag utfordret meg selv, og jeg har fått en opplevelse jeg ellers ikke ville fått."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar